fredag, december 04, 2015

 

Landstinget - en verksamhet mellan liv och död

Så ofta jag kan försöker jag att hospitera, eller som jag hellre vill kalla det prya, ute i olika landstingsverksamheter. I måndags besökte jag förlossningen på Länssjukhuset i Kalmar  och fick vara med och uppleva två nya människors första dag, en pojkes och en flickas. Det var stort och jag fick flashbacks till den tiden när mina två egna barn föddes. Känslan och glädjen fanns och det kom en tår av glädje även denna gång. Det var en stor stund att gråtande krama om en förstagångspappa. Jag ryser fortfarande vid tanken. Samtidigt är man i denna stund mycket utlämnad, både som blivande mamma och pappa.

Kasten är dock stora inom landstinget och två dagar senare stod jag på i en ny vitt rock beredd på ett besök i den vardag som vår vårdpersonal möter. Den här gången fick en psykiatrisk avdelning här i Kalmar påhälsning av en politiker som förvisso sommarjobbat på både sjukhem och i långvården men som egentligen inte har någon större erfarenhet av vårdarbete. Att föreställa sig situationen för en patient inom psykiatrin är nog närmast omöjlig men även om jag bara kände en liten del av den frustration som patienterna där gjorde så var det tillräckligt. Den själsliga hälsan är så oerhört mycket mer komplex. Ingen av oss vet var vi befinner oss om ett år. Ingen vet vad som väntar och vilka händelser som kan förändra våra liv. Gränsen mellan frisk och sjuk är hårfin. Jag såg många nedsänkta huvuden och ansikten fyllda av hjälplöshet. Jag mötte personal som vill hjälpa men ändå måste vara tuffa och ställa krav på de som drabbats av olika former av oro och ångest.

Jag beundrar verkligen både de barnmorskor som har ett nytt liv i sina händer men även medarbetarna inom psykiatrin som väldigt sällan ser så konkreta resultat av sitt arbete men ändå brinner för sitt jobb. Det här är vardagshjältar som väldigt sällan får den uppskattning man förtjänar men båda uppgifterna är lika viktiga. Landstingets verksamhet handlar ytterst om liv eller död och de är kanske därför det är så fascinerande att arbeta med landstingspolitik.


 
 

Etiketter: , ,


Kommentarer:
Gulligt ;)

 
Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]





<< Startsida

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Prenumerera på Inlägg [Atom]