tisdag, mars 24, 2015

 

Ett besök bland vardagens hjältar

Att göra nedslag i landstingets olika verksamheter är oerhört givande och intressant för att inte säga nödvändigt för en politiker. Det känns alltid lite pirrigt att ta på sig de vita vårdkläderna och gå bredvid. Idag var det Kvinnoklinikens och förlossningsavdelningens tur. Det är där man träffar några av vårdens många vardagshjältar. Som tur var behövde jag inte gå in i några skarpa lägen utan var nöjd med att hålla mig i bakgrunden. Men vilken lycka det vara att få träffa nyfödda barn och nyblivna föräldrar när en ny familj tar form. Jag mindes som igår när mina egna barn såg dagens ljus och den underbara känslan just dessa dagar.

Men allt det här vore inte möjligt utan fantastiska insatser från våra medarbetare. Tänk att varje dag börja om och ställas inför nya människors födelse och att se en ny familj bildas. "Det är det som får oss att gå till jobbet med ett leende varje dag", som en barnmorska sa. Jag fick själv se det enormt fina bemötande som blivande och nyblivna föräldrar fick. Man får verkligen föräldrarna att känna sig trygga och lugna i en egentligen rätt dramatisk situation. Ett sådant bemötande kan man bara ge om man känner ett oerhört starkt engagemang för sitt arbete. Men det handlar också om att möta föräldrar i en av de svåraste situationerna när något kanske gått snett. Det glömmer vi ofta men även det ingår i arbetet på en förlossningsavdelning. Frågan är bara hur vi som arbetsgivare värderar dessa arbetsinsatser. Arbetet som barnmorska är precis som många andra uppgifter i vården förknippade med ett stort ansvar där man dagligen ställs inför situationer som inte går att förutse. I längden räcker det inte att bara lita på medarbetarnas lojalitet och hänvisa till att arbetet ger så mycket stimulans. Det måste ersättas på en rimlig nivå och jag skäms när jag hör vad en barnmorska tjänar efter flera års högskoleutbildning. Det här är definitivt något som jag tar med mig i mitt fortsatta arbete efter den här dagen.

Etiketter: , , ,


Kommentarer: Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]





<< Startsida

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Prenumerera på Inlägg [Atom]