måndag, december 29, 2014

 

Rätt att ställa in extravalet

Åsikterna är många efter den så kallade decemberöverenskommelsen mellan Socialdemokraterna, Miljöpartiet och allianspartierna. Mycket är redan sagt men jag ska ändå försöka beskriva mina åsikter i frågan. För mig personligen var det viktigaste att bryta det läge som helt verkade förlama inrikespolitiken. Huvudfrågan var och är: Vad är bäst för Sverige? Hur tar vi oss ur en situation där ett parti som har 13 % styr den politiska agendan för resterande 87 %? Partistrategiskt kan det förstås finnas åsikter och visst har jag även själv varit tveksam men jag har ändå landat i slutsatsen att det är viktigt att komma vidare. Ett extra val hade riskerat att ge samma resultat som det vi har idag. Sverigedemokraternas vågmästarroll hade rent av kunnat bli än tydligare. I det läget handlar det om att våga ta ett brett och långsiktigt politiskt ansvar och komma ur den politiska sandlådan. Nu pågår tyvärr den gamla vanliga dragkampen om vem som kan ta åt sig äran för att läget löste sig. Här vill jag vara tydlig. Statsminister Stefan Löfvens agerande har inte underlättat. Löfven har på inget sätt visat att han kan hantera ett svårt och komplicerat läge. Tvärtom! Hans besked har varit många och skapat osäkerhet. Situationen hade enligt min mening kunnat lösas i ett tidigare skede, förmodligen redan den 2 december då allianspartierna presenterade ett i stort sett liknande förslag som det decemberöverenskommelsen nu innehåller. Men som vanligt handlar politik i alldeles för stor utsträckning om prestige och varifrån olika förslag kommer istället för att bedöma innehållet.

Det är bra att Folkpartiet är med och tar ett långsiktigt ansvar för landet och att vår politik kan få genomslag även i opposition. Samtidigt är det viktigt att vi kraftfullt visar att vi är ett alternativ till Socialdemokraterna och Miljöpartiet. Vi ska aktivt driva våra hjärtefrågor och visa att det finns tydliga ideologiska skiljelinjer i svensk politik. Decemberöverenskommelsen handlade om hur budgetfrågan ska hanteras i framtiden och att man inom ett fåtal politiska områden ska föra diskussioner över blockgränserna för att hitta breda lösningar. I övrigt gäller fortfarande att vara en kritiskt granskande och konstruktiv opposition. Att Stefan Löfven behöver en aktiv opposition har hela den här historian visat.

Etiketter: , ,


Kommentarer:
Att Vänsterpartiet fick mycket mer än vågmästarrollen är det bra för Sverige?
Att alla seriösa parti i Riksdagen visar sig att ha hjärtat på vänster sida är det bra för Sverige?
Att Liberalerna har blivit mycket mer social- än liberala är det bra för Sverige?
Att SD uppfattas av folket som ett enda riktiga oppositionspartiet är det bra för Sverige?

Vänsterpartiets ledare Jonas Sjöstedt välkomnar Decemberuppgörelsen mellan regeringen och Alliansen, vilket enligt honom innebär att regeringen blir beroende av V.

”Vi är beredda att förhandla om varje budget men vi kommer att gå in med tunga krav på mer pengar till välfärden”, säger Hans Linde, gruppledare i riksdagen för V som menar att partiet har ett "utmärkt förhandlingsläge". (SvD/DI)

Som FP-medlem vill jag att vi vågar vara liberaler trots det dåliga valresultatet.
 
Vi ska alltid vara liberaler och driva vår politik kraftfullt. Jag vet att det finns många åsikter i den här frågan om vad som är rätt och vad som är fel och egentligen har väl ingen det rätta svaret. Att gräva ner sig i skyttegravar och envist hänvisa till att det här är den andra sidans ansvar tror jag inte håller. De flesta reaktioner jag fått från allmänheten har dessutom varit att beslutet var rätt i nuvarande situation. Det låsta läge som fanns gynnade SD mer än den situation som är nu i mina ögon och det är uppenbart att SD var de som var mest missnöjda med decemberöverenskommelsen. I mina ögon var det viktigt att komma vidare men samtidigt att på alla plan driva en kraftfull oppositionspolitik.
 
Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]





<< Startsida

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Prenumerera på Inlägg [Atom]