tisdag, oktober 21, 2014

 

Vad har vi lärt oss av fyra år?

För fyra år sedan tog för första gången Sverigedemokraterna plats i landstingsfullmäktige i Kalmar län. Jag gjorde då en lågmäld markering av min sorg genom att klä mig i svart och grått. Läs och lyssna på inslag i Sveriges Radio P 4 Kalmar. Idag möttes landstingsfullmäktige för första gången under den nya mandatperioden, nu med en fördubblad styrka sverigedemokrater som ökat sin representation från tre till sju ledamöter. Nu liksom då intog jag med visst vemod min plats i fullmäktige, ironiskt nog alldeles framför SD-bänken. Ett parti som bygger sin politik på trångsynthet och främlingsfientlighet har jag svårt att förlika mig med. Samtidigt måste jag ha respekt för väljarna och deras vilja. SD är invalda och det kan jag just nu inte göra något åt hur gärna jag än skulle vilja.

Vi måste dock ta de problem på vilka SD bygger sin politik på större allvar. Deras lösningar genom stängda gränser, rädsla för det främmande, isolering och inskränkthet är inte de rätta för integrationen. De problemen måste vi lösa på andra sätt men det är dags att vi för upp frågorna och vågar prata om dem. Vi gör det inte genom att vara tysta och bara avfärda allt som nonsens. Om fyra år är det val igen. Fram tills dess ska SD få bekänna färg inom alla politiska sakområden - inte bara spela på sin egen hemmaplan och förbli oemotsagda. Fyra år har vi på oss - och vi måste börja nu.

Etiketter: , ,


Kommentarer: Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]





<< Startsida

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Prenumerera på Inlägg [Atom]