fredag, mars 14, 2014

 

Våga tala om psykisk ohälsa

Sitter hemma med förkylning/allergi och funderar över veckan som gått. Det har varit en ny intensiv arbetsvecka så den hälsomässiga reaktionen som kom igår kväll med fem timmars sömn var inte helt oväntad. I onsdags var jag ute i verksamheten och besökte en vårdavdelning på den psykiatriska kliniken i Kalmar. Jag har varit där förr och slås av hur liten skillnaden är mellan att vara "frisk" eller "sjuk". Jag träffade patienter med oro, ångest, depresssioner och rena tvångstankar. Men vad avgör egentligen om man drabbas av psykisk ohälsa och psykiska sjukdomar? Mycket handlar om tillfälligheter och vilken miljö man växer upp i, med andra ord vilket socialt skyddsnät man har kring sig. Det finns ofta en rädsla att vara ensam, otrygghet och negativ självbild i grunden. Det är faktiskt delar man känner igen hos sig själv ibland. Det är svårt att prata om psykisk ohälsa. Om någon gör det känns det ofta obekvämt och människor backar och går undan. Däremot berättar vi gärna för omgivningen om vår senaste förkylning eller hur ont i vi har i axeln idag. Tänk om vi vågade bli lite modigare! Tänk om vi vågade prata om vår själsliga hälsa på samma sätt! Jag tror att många skulle må betydligt bättre då.

Vem är helt frisk? Fundera på det! Finns den en norm för begreppet. Egentligen bär vi nog alla på avvikelser från det "normala". Man kan inte känna sig på topp till hundra procent varje dag. Själv har jag ont i axeln, har problem i fötterna med Hallux Valgus och har pigmentförändringar i form av vitiligo. Vissa dagar vaknar jag och mår skit. Jag tänker negativt om mig själv och har dåligt självförtroende. Det är kanske just det som är normalt. När jag lämnade psykiatriavdelningen och min pryodag senare samma dag så tänkte jag: Det kunde lika gärna varit mig som en landstingspolitiker fått träffa.

Etiketter: , , , ,


Kommentarer: Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]





<< Startsida

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Prenumerera på Inlägg [Atom]