torsdag, mars 06, 2014

 

Ta ansvar för dina beslut Rydell!

Miljöpartisten Jessica Rydell kommer med de mest märkliga angrepp på sin blogg. Hon refererar bland annat till händelser under ett möte där hon för det första inte ens var närvarande när Grön Rehabilitering diskuterades. Hon hade redan före det meddelat att hon var tvungen att gå för att hämta barn på dagis. För det andra så var det just Jessica som yrkade bifall till landstingsalliansens förslag att landstinget skulle driva Grön Rehabilitering vidare. Men när hon själv ska ta ansvar för frågan i majoritet så hände ingenting. Istället har hon lagt ner den gröna rehabiliteringen när hon skulle föra stafettpinnen vidare från Samordningsförbundet. Hennes påståenden om att jag skulle bromsa verksamheten är därför minst sagt anmärkningsvärda. Faktum är snarare att Rydells roll i den rödgröna majoriteten är oerhört svag eftersom hon inte kan ta ansvar för beslutet.

Att Jessica Rydell dessutom som folkvald närmast försvarar en olaglig handling som den på Simpevarp när Greenpeace trängde sig in på anläggningen gör mig än mer orolig. Vilken syn har hon på demokratiskt fattade beslut? Ett tydligt avståndstagande saknas dock i vilket fall och det är oroande i mina ögon.

Etiketter: , , ,


Kommentarer:
Nu har det hänt igen. Varje valrörelse ska tydligen nerlusas med fenomenet att medvetet missförstå vad politiska motståndare säger i jakten på något att förfäras över. Att man samtidigt för väljarna bakom ljuset tycks vara helt sekundärt.
Jag är absolut ingen generell vän av Jessica Rydells uppfattningar, men jag protesterar när du hävdar att hon försvarar olagliga handlingar i samband med Greenpeace aktion i Oskarshamn. Som framgår av hennes inlägg försvarar hon endast syftet med aktionen, inte metoden.
Att anse att kärnkraft bör pensioneras är inte olagligt.
Denna lumpla metod att argumentera kallas guilt by association i retoriken. Ungefär som att säga att folkpartiet, som vill bygga ut kärnkraften under vissa omständigheter, därmed är likgiltiga inför att människor drabbas av sköldkörtelcancer (eftersom det blivit effekten av haveriet i Tjernobyl).
Och det är väl ändå inte folkpartiet, eller hur?
 
Nja, det uttrycks inte speciellt tydligt. Som skribent, och speciellt som politiskt förtroendevald, så måste man vara noga med hur man uttrycker sig. Att säga att man håller med om "det" utan att specificera vad "det" är eller hellre inte är, kan vara vanskligt. Det tas i inlägget i själva verket inte avstånd från något alls... Det där är saker som man måste lära sig med åren. Politiska motståndare är just politiska motståndare och agerar därefter.

Just nu är jag glad över att inte alltid befinna mig i sådana samtalsklimat. DET vore värre än att politiken, och bara politiken, fortsätter fungera på det viset.
 
Hej Thore!

Tycker det är trist i så fall att du inte reagerar lika starkt mot Jessicas tidigare blogginlägg där hon uttalar sig om mig utifrån ett möte då hon inte var närvarande under just den delen. Vet inte heller om du kan se att hon tar avstånd från handlingen någonstans? I det här fallet finns det ändå en koppling mellan syfte och handling som man måste vara tydlig med. Är det rätt eller fel?
 
Bäste Pierre,

Att jag inte orkar kommentera retoriska övertramp på alla politikers bloggar, beror helt enkelt på att jag har högre förväntningar på vissa politiker och partier än andra. Det tycker jag att du snarare bör känna dig hedrad av än något annat.

När dessa skillnader uppstår beror det oftast på brist på intellektuell nyfikenhet och heder hos de berörda politikerna, liksom nivån på väljarrespekten i deras partier. I valrörelser sjunker tyvärr oftast båda. Genuin vilja att söka förklaringar till åsikter som ligger utanför de egna blir en sorglig bristvara. Samtidigt som strategin att med kränkta brösttoner i generella (och oftast ogrundade) påståenden påtala vilka vansinniga idioter de andra är, vinner lika sorglig tillväxt.

Jag har svårt att förena det med liberalismens ideologiska traditioner. Men därmed inte sagt att jag är omedveten om att det för en del andra ideologier snarast är upphöjt till norm, vilket naturligtvis också gör det meningslöst att kommentera.
 
Det var en något invecklad och krånglig förklaring. Hur som helst har jag tillåtit mig att redigera inlägget något där jag snarare efterlyser en tydlighet. Har du ingen egen blogg Thore? Det vore ju nämligen intressant att läsa vad du själv tycker i olika frågor. Du verkar ju vara en klok man med lösningar på det mesta ;-)
 
Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]





<< Startsida

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Prenumerera på Inlägg [Atom]