fredag, mars 14, 2014

 

Framtidens jobb finns i vård och omsorg

Igår besökte jag en verksamhet för arbetssökande på Folkuniversitetet i Nybro. Jag pratade inför ett 40-tal personer, de flesta ungdomar men även några äldre. Syftet var att berätta lite om hur det är att vara politiker och vad landstinget är. Deras bild av en man med kavaj, slips och glasögon lyckades jag bara förstärka vad gäller det sistnämnda. Avsiktligt lämnade jag slips och kavaj hemma för att visa att vi politiker inte skiljer sig särskilt mycket från folk i gemen. Jag beskrev en arbetsvecka för en politiker med sammanträden och möten men även med samtal och verksamhetsbesök. På frågan om någon tidigare träffat en politiker så svarade EN!!! person av 40 ja på den frågan. Det överraskade mig inte utan var i själva verket tanken med mitt besök på Folkuniversitetet. Jag tror det är oerhört viktigt att vi visar upp oss för fler och berättar om hur vi jobbar.

Jag fick även berätta om varför jag engagerat mig i politik. Det handlar om viljan att förändra och vilja påverka. Om jag inte engagerar mig själv så kommer andra att ta besluten åt mig. Att säga att man inte bryr sig om politik håller inte. Det är nämligen att lämna över ansvaret helt till andra personer. För min del sträcker sig förmodligen intresset ända tillbaka till Pragvåren 1968. Som nioåring följde jag nyhetsrapporteringen när Warszawapakten med Sovjet i spetsen gick in Prag för att kväsa det tjeckiska folkets frihetslängtan. Det var då mitt egentligen mitt intresse för liberalismen vaknade även om jag skulle förstå det själv åtskilliga år senare.

Mycket av samtalet handlade förstås om möjligheten att få ett jobb. Arbetsmarknaden ställer stora krav, man ska både ha utbildning och lång erfarenhet när man läser platsannonserna. Men hur får man det? Personligen tror jag att framtidens jobb finns i vård och omsorg. Landstinget står t ex inför ett stort generationsskifte. Var femte medarbetare kommer att försvinna och måste ersättas av nya läkare, sjuksköterskor och undersköterskor. Likadant ser det ut i den kommunala omsorgen. Mitt råd till ungdomarna i Nybro var att satsa på en utbildning inom vård och omsorg. Det finns drömmar och visioner bland dagens ungdomar. Jag vill bli förskollärare sa en tjej i Nybro. Klart du ska bli sa jag! Vad och vem hindrar dig? Reste hem med nya erfarenheter som man alltid får i mötet med människor. En sak var vi ense om - kropp och själ hör ihop!

Etiketter: , ,


Kommentarer: Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]





<< Startsida

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Prenumerera på Inlägg [Atom]