onsdag, februari 05, 2014

 

IFK Kalmar - ett föredöme inom drogförebyggande arbete


I måndags blev jag och Rödstrumpan ambassadörer för IFK Kalmar och föreningens ungdomsarbete mot droger. Idrotten har som bekant alltid legat mig varmt om hjärtat och den här kopplingen känns helrätt! Föreningens damer låg förra säsongen i elitettan men åkte tyvärr ur serien efter en dramatisk avslutning av seriespelet. Jag följde de flesta hemmamatcherna på plats så det är ingen tvekan att föreningen redan har en stor plats i mitt hjärta. Mitt andra favoritlag är ju också ett blåvitt lag - Åtvidabergs FF. Men det här inlägget och mitt engagemang i föreningen handlar inte så mycket om det rent sportsliga utan mer det ansvar som man kan ta och tar utanför fotbollsplanen. I tonåren påverkas ofta vanorna för hela livet, det kan t ex handla om användadet av tobak, alkohol och droger. IFK Kalmar har därför sedan några år tillbaka skrivit avtal med tjejerna i lagen från 14 års ålder om att vara drogfria under tre år. Även föräldrarna undertecknar avtalet och tjejerna kan efter tre års drogfrihet kvittera ut tusen kronor från föreningen och lika mycket från föräldrarna. Att på det här sättet kunna skjuta på tobaks- eller alkoholdebuten är guld värt. Avtalet med föreningen gör det lättare att kunna stå emot trycket från kompisar som ofta rent av avstår från att fråga av hänsyn till tjejen som står under kontrakt.

Det är inte betungande att ta på sig ett sådant här uppdrag. Tvärtom! Jag känner mig stolt att få representera en förening som tar ett helhetsansvar för sina ungdomar. IFK Kalmar är ett föredöme för andra föreningar och jag hoppas fler kommer att ta efter. Jag och Birgitta kunde överlämna en tusenlapp var till ett drygt tiotal stolta fotbollstejer som låtit bli tobak, alkohol och droger under tre år. Vilket seger för idrotten, vilken seger för tjejerna och vilken seger för hälsan. Nu ska vi på olika sätt stötta en ny årskull tjejer genom de förrädiska tonåren. Vissa uppdrag känns lättare att ta på sig än andra. Detta är definitivt ett sådant.

Etiketter: ,


Kommentarer: Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]





<< Startsida

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Prenumerera på Inlägg [Atom]