lördag, januari 19, 2013

 

Håll reda på ditt uppdrag Hwang

Är det lämpligt att ledande tjänstemän inom stat, landsting ock kommun gör gemensam sak med delar av politiken? Mitt tydliga svar är - nej! Idag fick vi ett exempel på en tjänsteman som blandat ihop sina uppdrag. Det handlar om Linnéuniversitetets rektor Stephen Hwang som, i en debattartikel i Barometern-OT, gör gemensam sak med utvalda kommunpolitiker från S, C och M kring fördelningen av statens forskningsmedel till den akademiska världen. Det kan hända att Hwang med flera har rätt i sak och det är inte det heller som jag kritiserar. Han har självklart rätt att som alla andra föra fram sina åsikter men att göra gemensam sak med vissa politiker från tre partier är direkt olämpligt och riskerar att skada förtroendet för honom. Hwangs medverkan kan tolkas som att han tar politisk ställning och funderingarna startar direkt kring vilka fler beröringspunkter som finns mellan Linnéuniversitetets rektor och dessa tre partier. Finns det rent av dolda agendor? Mitt förtroende för Stephen Hwang har i alla fall fått sig en rejäl törn. Som ledande tjänsteman ska man aldrig alliera sig med enstaka politiker, det är en grundsten i den viktiga gränsdragningen mellan verksamhet och politik.

Etiketter: ,


Kommentarer:
Nu förstår jag tyvärr inte hur du menar. Tänk om det är så enkelt som att just dessa politiker kontaktat Hwang och frågat om han vill vara med som undertecknare i en debattartikel som uttrycker samma åsikt som han själv har.
Vad menar du att han i så fall skulle göra?
Avstå på grund av att det är fel sällskap? Kontakta även andra politiker och efterhöra om de också vill ansluta sig?
Och tänk om han gjort det sistnämnda och fått ett nej tack. Menar du att det automatiskt ska betyda att han avstår?
Jag har ingen aning om hur detta har gått till, men jag har ärligt talat svårt att förstå var någonstans i en tjänstemans uppdrag det skulle framgå att han eller hon inte får delta i debatt och påverka regering och riksdag tillsammans med politiker som företräder samma uppfattning som hans/hennes egen. På vilket sätt skulle det riskera att påverka förtroendet?
Att en tjänsteman är skyldig att följa och efter bästa förmåga genomföra demokratiska beslut, oavsett vad han eller hon personligen anser om dem, hindrar väl inte att man innan besluten är fattade gör sitt bästa för att påverka dem?
 
Hej Thore!

Självklart har man rätt att uttrycka sin mening och det hoppas jag framgick. Jag tycker att man bör avstå, oavsett om man råkar ha samma åsikt eller ej, att skriva ihop sig med politiken. I mina ögon skulle jag avstå att göra en tjänsteman till min gisslan eftersom denne bör stå fri från politiken och istället agera utifrån den. Skulle jag som folkpartist skrivit en kritisk debattartikel med en ledande tjänsteman mot t ex landstingsmajoriteten hade jag fått mina fiskar varma. Det hade jag å andra sidan inte gjort kan jag såga eftersom det är viktigt att ha klara rågångar mellan politik och tjänstemannautövande. Vet inte om detta gjorde saken klarare men du får gärna höra av dig om du vill att jag ska utveckla mitt resonemang :-)

Hälsningar Pierre
 
Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]





<< Startsida

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Prenumerera på Inlägg [Atom]