måndag, augusti 20, 2012

 

Kalmar när vi är som bäst

Nej, det handlar inte om fotboll. Det handlar om våra invånare och vårt föreningsliv. Lördagens Ironman i Kalmar blev en magnifik manifestation av vad vi kan när vi är på tå. Vi visade Kalmar från vår bästa sida. Lördagen var magisk. Igår fanns det nästan inte ord att beskriva det hela. Idag ska jag försöka. Själv fanns jag med som funktionär vid station 6 som Malkars Gym ansvarade för. Min uppgift var att "langa" energidryck till deltagarna. Mina rop "energydrinks" ekar fortfarande i mitt huvud. Det kändes fantastiskt att få vara en del av arrangemanget och få dra sitt strå till stacken. Men det var inte bara jag. Vi var säkert totalt tusen ideellt arbetande funktionärer runt banan. Utan vår insats hade tävlingen aldrig varit möjlig. Vår belöning var triathleternas glada tillrop. Det fanns nämligen knappast tillstymmelse till irritation trots att alla var mycket slitna under det sista löpmomentet. Tre varv skulle avverkas och det var spännande att se skicket på deltagarna under de tre varven. Mitt bästa minne är en av triathleternas reaktion när jag ropade "bra jobbat" till honom när han i farten greppade den plastmugg jag sträckte fram. När han passerat mig så vände han efter femton meter, trots sin topplacering, kom tillbaka, klappade mig på axeln och sa "tack det samma". Det värmde!

Efter mitt pass begav jag mig till målgången vid Stortorget och fick se några av de scener som utspelade sig där. Jag såg glasartade, närmast hysteriska, blickar när målskynket synliggjordes. Deltagare grät av lycka, hämtade sina små barn på andra sidan staketet som fick följa med över mållinjen. Mest minns spanjoren José som skrikande av lycka sprang Storgatan fram. Det skulle personligen aldrig falla mig in att göra en Ironman men jag måste beundra dessa insatser. Tänk så mycket förberedelser och träning som till slut resulterade i känslan att nå mållinjen.

Vet ni då vad som är allra bäst? Jo att nästa gång gör vi det ännu bättre. Vi skapar ännu bättre stämning och gör ett ännu bättre arrangemang. Jag kommer att vara med på ett hörn även då. Ingenting kan stoppa mig :-)

Etiketter: , , ,


Kommentarer:
Stort tack för din och dina medfunktionärers insats.
Ironman blev en riktig folkfest och ett fantastiskt reklaminslag för Kalmar och Öland för de 170 miljoner tittare världen över.
Fantastisk lördag.
 
Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]





<< Startsida

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Prenumerera på Inlägg [Atom]