söndag, februari 12, 2012

 

Nya patientberättelser att lära av

Söndagen innebär möjlighet att reflektera lite över veckan som gått. För min del avslutades den med en resa med patientbussen till Universitetssjukhuset i Linköping. Jag har åkt med den tidigare, då som anhörig, och vet vilken oro man kan känna inför egen eller någon anhörigs besked kring en sjukdom. Den här gången handlade det alltså om en ren studieresa men självklart närmar man sig en sådan resa med största respekt. Jag upplevde dock omedelbart en härlig känsla av empati och värme. Det gällde inte minst personalen som med verklig fingertoppskänsla närmade sig patienterna. Man hade en fantastisk förmåga att känna av var man kunde skoja med resenärerna och när man fick vara mer avvaktande. Allt kännetecknades dock av största respekt. För många resenärer var inte fredagens resa den enda i veckan utan för vissa var det kanske både tredje eller fjärde resan i en längre sjukdomsbehandling.

Diskussionens vågor gick tidigt höga. Regionfrågan, äldreomsorgens kvalitet och tillståndet på Oskarshamns sjukhus vara bara några ämnen som luftades. Erfarenheterna bland vårdens verkliga experter är ju stora så jag lyssnade och deltog med stort intresse. Efter ett spontant studiebesök på onkologen i Linköping var det snart dags för hemresa och nya samtal. När jag steg av bussen vid entrén vid Länssjukhuset i Kalmar kände jag mig rik av nya erfarenheter efter att ha fått en inblick av det som är en vardag för flera länsbor. Återigen upplevde jag att det är i vardagen lärandet finns inte bland alla möten vid sammanträdesborden. Förhoppningsvis bidrog resan däremot till att jag är något bättre förberedd och klokare vid nästa möte. Tack för en givande dag med några av hälso- och sjukvårdens vardagshjältar.

Etiketter: ,


Kommentarer: Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]





<< Startsida

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Prenumerera på Inlägg [Atom]