fredag, juni 10, 2011

 

Regioner, högskoleexamen och matfascister

En intensiv vecka börjar nå sitt slut. Jag har varit och är fortfarande på resande fot. Just nu sitter jag på ett hotellrum i Norrköping där folkpartister i tre landsting inspirerat varandra och fört samtal. Självklart har regionfrågan varit ett samtalsämne och för landstingspolitikerna från Östergötlands-, Jönköpings- och Kalmar län är en Östra Götalandsregion fortfarande huvudspåret. Men osäkerheten är forfarande stor och många yttre faktorer kommer att påverka slutresultatet. Ibland undrar jag bara om regionfrågan blir allt för dominerande och därigenom riskerar att ta bort en del av fokus från det viktiga löpande arbetet.

Om en stund ska jag sätta mig på tåget till Jönköping där min dotter tar sin högskoleexamen. Det blir förstås en stolt dag för pappa och en och annan tår kommer säkert att fällas. Examen är på programmet för Internationellt arbete och jag måste erkänna att jag var lite orolig under parktiktiden, tre månader i Burundi, men allt gick bra. Nu är hon i mål. Grattis Sofie!

Veckan i övrigt har bestått av kompetensutveckling på Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) kring rollen som förtroendevald och arbetsgivare. Ansvaret för t ex arbetsmiljö är oerhört viktigt. Hur ser det då ut i våra kommuner och landsting? Där tror jag att det finns en hel del som måste ses över. Ansvarsfrågorna är inte helt glasklara och det kan rent av finnas en del att se över även på hemmaplan. Veckan inleddes annars med ett möte i landstingets nya folkhögskolestyrelse. Vi har väl inte riktigt hittat arbetsformerna ännu men det känns som vi ändå är på gång. Vissa har dock redan snöat in på detaljnivån när vi egentligen bör prioritera övergripande verksamhetsplanering. Miljöpartiet driver t ex matfrågan och en obligatorisk vegetarisk matdag. Att det alltid finns en vegetarisk maträtt att välja på våra folkhögskolor är tydligen inte tillräckligt. Nu ska alla tvingas att äta vegetariskt. Valfriheten finns så beteendet påminner i mina ögon närmast om någon slags matfascism.

Etiketter: , ,


Kommentarer: Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]





<< Startsida

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Prenumerera på Inlägg [Atom]