fredag, maj 20, 2011

 

Dessa miljöpartister

Den politiska strålkastaren börjar alltmer förflyttas från socialdemokraterna efter Håkan Julholts utnämning till ny partiledare. Nu riktas den istället mot Miljöpartiet som i helgen ska utse nya språkrör. Jag har inga synpunkter i personfrågan men det att den ene blir Gustav Fridolin är ingen högoddsare. På tjejsidan är det mer oklart. En outsider i det fallet verkar vara Akko Karlsson från norra länsdelen. Med tanke på att hon i landstinget nästan alltid diskuterar rikspolitik istället för landstingspolitik så vore det kanske inte ett dumt val. Då skulle hon ju i alla fall kunna fokusera mer på det ;-)

Lokalt har också miljöpartisterna fått uppmärksamhet. I en debattartikel i Svenska Dagbladet riktar t ex partikamrater i landet kritik mot miljöpartisterna i vårt landsting med tanke på inställningen till alternativ medicin. Från Landstingsalliansen har vi vid ett flertal tillfällen varit kritiska till ett flertal utspel och det är intressant att se den kritik som även finns internt i partiet eller för att citera artikeln: "landstingspolitiker i Kalmar förordar antroposofisk medicin som grundar sig på andesyner och homeopati". Tidigare har ju även den föreslagna skattehöjningen av landstingsskatten med 25 öre för satsningar till kollektivtrafik förnippats just med miljöpartisterna. I det sammanhanget har t ex landstingsrådets Jessica Rydell visat en slående oförmåga att beskriva vilka satsningar pengarna ska användas till. Uttalandet "att vi betalar för lite skatt" har också upprört många.

Idag avslöjar tidningen Barometern-OT dessutom att Miljöpartiets avgående språkrör Peter Eriksson är en het kandidat till posten som ny landshövding i Kalmar län. Min inställning i landshövdingefrågan hoppas jag är känd sedan tidigare. Jag tycker ämbetet är förlegat och inte värdigt ett modernt demokratiskt samhälle som bygger på folkstyre. Det gäller för övrigt även min syn på monarkin. Men om vi nu i väntan på en framtida regionbildning ändå måste utse en landshövding så är Peter Eriksson direkt olämplig. Som miljöpartist har han nämligen en direkt negativ inställning till ekonomisk tillväxt - och det är verkligen vi behöver i Kalmar län. Jag hoppas och är övertygad om att det går att få fram betydligt bättre kandidater till landshövdingeposten. Annars vore det verkligen ett fattigdomsbevis.

Etiketter: , , , , , ,


Kommentarer:
Hej Pierre!

Jag håller med dig om att landshövdingar är en ganska förlegad idé. Men om vi nu ska ha en så vill jag ändå fråga dig om det är något mer än en ryggmärgsreflex och värdering som ligger bakom ditt uttalande om att Peter Eriksson vore olämplig.
Redogör gärna för hur det rent praktiskt vore något dåligt för Kalmar län om han har en negativ inställning till ekonomisk tillväxt!

Ta sedan också gärna del av den information som finns här:
http://svt.se/2.108068/1.2432051/tillvaxtens_dilemma
 
Hej Jonas!

Vad vi mest av allt behöver i Kalmar län är ekonomisk tillväxt. Självklart får det inte ske till vilket pris som helst utan genom en långsiktig politik som bär utvecklingen framåt. Som person har jag definitivt inget mot Peter Eriksson men jag är mycket tveksam om hans politiska grundinställning verkligen skulle ge den fart som behövs. Min åsikt grundar sig förstås till stora delar på ideologiska värderingar. Ha det gott Jonas :-)
 
En åsikt som har ideologiska värderingar som grund kan ofta vara samma sak som en förutfattad mening.
Kalmar län skiljer sig inte så mycket från övriga Sverige i att det inte är mer ekonomisk tillväxt som ger större välmående, det är helt andra saker som behövs.

Jag vill gärna upprepa min fråga om vad du tror rent praktiskt skulle vara dåligt för Kalmar om en tillväxtkritisk person var vår landshövding!
 
Med all respekt för nödvändiga åtgärder inom miljöområdet så krävs de även att de bidrar till en ekonomisk tillväxt. Jag tror att både du och jag ser stora behov i samhället och därför vill ha mer resurser att ekonomiska fördela. Utan tillväxt och fler länsbor får vi inte det. Sedan år 2000 har länets befolkning minskat med nästan 1 500 invånare. Den utvecklingen behöver vändas.
 
Jag avvaktar med respons på din analys för att fortsatt efterfråga praktiska exempel på vad du tror skulle vara dåligt för vårt län med en landshövding som är tillväxtkritiker.
De lyser ju fortfarande helt med sin frånvaro. Låt höra nu!

Med vänlig hälsning
 
Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]





<< Startsida

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Prenumerera på Inlägg [Atom]