onsdag, april 06, 2011

 

När byråkratiska regelverk går före patienternas behov

Enligt uppgifter i radio och tidningar fick en 92-årig kvinna från Mörbylånga, som spräckt bäckenbenet, vänta i tre timmar på ambulansen samtidigt som ambulansen i Mörbylånga tvingades stå kvar i garaget. Stelbent och upprörande är ord som bäst beskriver händelsen. Vi kan inte ha ett regelverk där patienter tvingas vänta i timmar, trots att det finns en ledig ambulans runt knuten. Patientperspektivet måste alltid sättas främst. Ambulansutryckningar delas in i prio 1, 2 och 3 där den förstnämnda är akuta livshotande larm med blåljus - och det är endast dessa som ambulansen i Mörbylånga får åka ut på. Om någon på södra Öland exempelvis ramlar och bryter benet måste personen invänta ambulans från Kalmar. Det innebär att väntan kan bli lång om ambulanserna i Kalmar har många akuta utryckningar, som exempelvis i lördags kväll. Vi protesterade redan när den nya ambulansorganisationen på Öland presenterades och det visar sig nu att vi fick rätt. Kalmarambulansen ska och måste förstås prioritera akuta larm framför andra. Men samtidigt kan vi inte utgå från att folk på Öland inte kan trilla och bryta sig under kvällar och helger. Här har byråkratiska gränsdragningar och landstingsperspektivet totalt segrat över patientens behov. De rödgrönas vilja att försvåra verksamheten för en privat entreprenör har i det här fallet gått ut över medborgarnas säkerhet. Nu krävs det en politisk diskussion och översyn av nuvarande regelverk.

Etiketter:


Kommentarer: Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]





<< Startsida

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Prenumerera på Inlägg [Atom]