tisdag, april 05, 2011

 

Behov av mellanvårdsformer i psykiatrin

Den här veckan är till stora delar mötesfri eftersom övriga landstingsråd är på kvalitet- och patientsäkerhetskonferens i Amsterdam. Själv passar jag på att göra så många verksamhetsbesök som jag mäktar med. Idag fortsatte jag min lilla pryorunda inom psykiatrin genom att besöka avdelning 4 på psykiatrikliniken i Kalmar. Det är verkligen tuffa utmaningar som väntar personalen i verksamheten och jag kan bara få en kort inblick i det vardagsarbete som utförs. Idag handlade mycket besöket om problematiken med självskadebenägna unga tjejer men även vikten av samarbete mellan landsting och kommuner. För att vården ska fungera så behövs nämligen, som i så många andra verksamheter, en obruten sammanhängande vårdkedja. Uppstår det ett glapp i denna så försvåras behandlingsarbete. En av de avgörande tidpunkterna i vårdkedjan är när patienten skrivs ut från den psykiatriska avdelningen till hemmet där öppenvården och kommunen ska ta över ansvaret. Det är då viktigt att stödet finns direkt vid hemkomsten. Behovet av någon form av mellanvård är stort för att underlätta övergången och göra tröskeln något lägre. Än en gång påmindes jag om den tuffa vardag många lever i och betydelsen av goda personalinsatser. Det var med bättre kunskap, stor respekt och ödmjukhet jag lämnade avdelningen efter en halv dags besök i den verklighet som är vardag för så många.

Etiketter: ,


Kommentarer: Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]





<< Startsida

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Prenumerera på Inlägg [Atom]