torsdag, mars 10, 2011

 

Juholt - resultatet av sossarnas ledarkris

Idag presenterade socialdemokraternas valberedning sitt förslag till ny partiordförande. Tärningen föll på Håkan Juholt från Oskarshamn. Juholts namn till posten lanserades tidigt men jag måste erkänna att jag då såg det mest som ett PR-trick från hans egen sida. Han var ju annars en av de personer som var mest aktiva i arbetet med att få bort Mona Sahlin från partiledarposten. Nu förstår jag varför. Syftet var dubbelbottnat. Jag känner inte Håkan särskilt bra själv. Vi har bara stött på varandra vid ett fåtal tillfällen. Han har då givit ett mycket trevligt intryck på mig. Jag har dock mest uppfattat honom som en partiarbetare som mer arbetat internt än utåtriktat och för den stora massan är han därför ett okänt namn. Med all respekt är utnämningen av Håkan Juholt att se som ett resultat av ledarkrisen inom socialdemokratin. De personer som hade ett brett förtroende ställde inte upp och någon jämförde Håkan Juholts triumf med den när australiensaren Steven Bradbury mirakulöst vann OS-guld på shorttrack i Salt Lake 2002. Då föll de mer namnkunniga konkurrenterna som käglor kring Bradbury på väg mot guldet.

Socialdemokraterna har varit helt tydliga med att Håkan Juholt ska ses som den partiledare som åter ska ena partiet och få det på rätt väg. Några större ambitioner att se Juholt som en statsminister verkar däremot inte finnas. Så där har vi det igen. Hans styrka är att arbeta internt - inte utåt. Hur det blir vet vi förstås inte förrän efteråt. Jag tror inte att nålsögat i form av en partikongress, drygt två veckor framåt, kommer bli helt enkelt att passera. Även om socialdemokraternas valberedning förefaller vara enig så kommer det säkert att finnas konkurrenter på kongressen. Men självklart gläds jag med Håkan Juholt denna dag. Håkan Juholt - politikens egen Steven Bradbury.

Etiketter: , ,


Kommentarer: Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]





<< Startsida

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Prenumerera på Inlägg [Atom]