onsdag, februari 09, 2011

 

När man själv vet bäst!

Dagens möte med landstingsstyrelsen blev ett nytt bevis på den rödgröna majoritetens självgodhet. Jag har redan tidigare beskrivit den något överlägsna attityd som vi oppositionsföreträdare allt som oftast möts av. Dagens möte var inget undantag. Rehabilitering, psykiatri och radiologi var några av huvudnumren och inställningen att vänstermajoriteten kan allt bäst själva fortsatte. Trots instämmande av tre förvaltningar att det behövs en kompetenssatsning kring hur man upprättar och följer upp de individuella rehabiliteringsplanerna, som vissa patienter enligt lag har rätt till, så vägrade majoriteten att bifalla ett sådant förslag. Anledningen är enkel - förslaget var en del av en motion skriven av mig, d v s en folkpartist. I många ärenden var man dessutom riktigt dåligt pålästa och verkade inte förstå vad frågorna handlade om. Förslag från andra än dem själva uppfattas hela tiden som svartmålning och tankar och engagemang kring förbättringsarbetet avfärdas som nonsens. Det monopol som man tror sig ha i att värna om svaga grupper stämmer allt som oftast inte alls. Dagar som den här är det lätt att fundera över varför det är lönt att engagera sig. Men då tänker jag på de patienter och den allmänhet som jag ska företräda i mitt uppdrag som politiker och då orkar jag kontigt nog en stund till.

Etiketter: , ,


Kommentarer: Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]





<< Startsida

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Prenumerera på Inlägg [Atom]