onsdag, februari 23, 2011

 

Möte med psykiatrin

Idag har jag "pryat" inom psykiatrin. Under en förmiddag deltog jag i arbetet på psykiatrins intensivvårdsavdelning i Kalmar. Det är ett bra sätt att få en bild av verkligheten och få kontakt med folk även på golvet. Som politiker möter vi ju annars oftast verksamhetschefer på olika nivåer. Psykiatrin är förmodligen ett av de mest komplicerade områdena inom hälso- och sjukvården. Många patienter har s k dubbeldiagnoser som kräver parallella behandlingar. Ofta måste man dessutom ta juridisk hänsyn eftersom vissa ärenden handlar om LPT (lagen om psykiatrisk tvångsvård). Under en kort stund ska man göra ställningstaganden som handlar om fortsatt tvångsvård eller om patienten är frisk nog att skickas hem. Utan att ta ifrån en människa sin värdighet ska ett beslut fattas. Det är en mycket svår balansgång som handlar om ansvarstagande, respekt för den enskilde och ett gott bemötande. Det var i vart fall en mycket lärorik dag för mig som politiker och företrädare för allmänheten och jag träffade många vardagshjältar som arbetar mitt i vården.

Etiketter: ,


Kommentarer: Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]





<< Startsida

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Prenumerera på Inlägg [Atom]