måndag, december 20, 2010

 

KLT - en prövning

Att åka med Kalmar läns Trafik (KLT) är på alla sätt en prövning. I helgen använde vi på nytt Länstrafiken som fortskaffningsmedel för att slippa att halka omkring längs vägarna i bil. Jag hade lagom lyckats glömma min och Rödstrumpans tur i början av det här året. Även då hade det snöat och KLT drabbades som vanligt av något slags handlingsförlamning. Resan upp gick till en början med buss där biljettautomaten inte fungerade. Samma hände för övrigt förra helgen när vi skulle åka hem från Oskarshamn. Även då släpptes folk till synes okontrollerat på bussen. Den här gången fick det till följd att en liten flicka hamnade på fel buss, vilket hon kom på en halv mil utanför Oskarshamn. Bussen var redan kraftigt försenad och nu fick den invänta barnets mamma som skulle hämta i bil vid en hållplats. Där satt alla resenärer och hoppade, vissa medvetna om att man skulle missa ett anslutande tåg i Västervik. Till saken hör att samma sak inträffade vid Kåremo, norr om Kalmar. Även där hade någon hamnat på fel buss. Tänk om chauffören hade kunnat fråga vart resenärerna skulle även om nu KLT inte verkar behöva ha in intäkter från resenärerna.

Redan i förväg hade jag farhågor om hemresan med Kustpilen (tåg) från Linköping till Kalmar. Som vanligt var stora delar av maskinparken inne på service. Vi kollade flera gånger på nätet och fick beskedet att tåget skulle gå. Vi var på plats på perrongen men ca tio minuter före avgång fick vi det befarade beskedet: Tåget inställt och ersätts med buss. Visste man verkligen inte det tidigare? Känslan av att man mörkade för att passagerna inte skulle hinna boka om biljetter infann sig självklart. En timme och en kvart försenade ankom vi till sist till Kalmar efter det att bussen bl a släppt av passagerare för att handla i affärer.

När detta hände senast utnyttajde vi inte resegarantin som finns men den här gången är det en principsak. KLT brister gång efter annan i information till sina resenärer. Det fanns som vanligt ingen tillgång till vatten eller något annat under resan. Min uppmaning till andra resenärer är att utnyttja resegarantin för KLT måste få veta att man missköter sitt uppdrag och att man inte ger sina resenärer den service man förtjänar. Nu är i alla fall mitt tålamod och min snällhet på upphällningen. Skärpning KLT!

Här hittar du KLT:s blankett för att använda resegarantin.

Etiketter: , ,


Kommentarer: Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]





<< Startsida

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Prenumerera på Inlägg [Atom]