fredag, december 31, 2010

 

Gott slut med framtidstro

Så här på årets sista dag tittar man gärna tillbaka och försöker sammanfatta årets framgångar men även dess motgångar. Som alltid ska man ta ansats inför det nya utifrån det positiva som skett och lära sig av dessa för att kunna möta de problem som förr eller senare kommer under det nya året. Det här är något jag inte minst lärt mig utifrån den resa jag gjort med mitt eget välbefinnande. När året startade vägde jag runt 120 kilo och situationen var på sikt ohållbar. I slutet av april påbörjade jag därför under kontrollerade former ett viktminskningsprogram. När jag startade visade vågen på 117, 5 kilo vilket ändå var en liten minskning efter att jag tagit upp tränandet igen. En kombination av bättre kost och mer träning har inneburit att vågen nu åtta månader senare visar 91,4 kilo och midjemåttet har minskat med ca 26 centimeter men framför allt mår jag mycket bättre och hatar inte mig själv varje gång jag ser mig själv i spegeln. Att ta ansvar för sin egen situation är egentligen utgångspunkten om man som förtroendevald även ska ta på sig ett samhällsansvar för andra. Några kilo av fett finns kvar att plocka och några kilo muskler kan läggas på. Visst har resan även inneburit motgångar. Vägen har inte varit guldkantad. Jag har fallit för frestelser i form av godis, kakor och onyttig mat men hela tiden tittat framåt för det är trots allt bara framtiden jag kan påverka. Jag kan lära mig och dra erfarenheter av det som hänt men aldrig påverka det som skett. Det finns därför ingen anledning att gräma sig och bli självkritisk.

Rent politiskt innebar inte året någon anledning till hurrarop på landstingsnivå där de rödgröna fortsätter sitt styre. Jag har vid flera tillfällen försökt att peka på brister som finns inom t ex psykiatri och rehabilitering men vi har inom landstingsalliansen uppenbarligen inte varit tillräckligt skickliga på att visa de skiljelinjer som ändå finns i hälso- och sjukvårdspolitiken. På riksplanet fortsätter Alliansens lyckade samarbete där man i en svår finanskris tog ansvar för landet och där vi nu står bra rustade inför framtiden. De mest oroande tendenserna inom samhällsutvecklingen är annars de rent främlingsfientliga strömningarna och den terrorism som nu även verkar ha nått vår tidigare skyddade del av världen. Det är bara att konstatera att vi tidigare varit allt för passiva att bemöta t ex Sverigedemokraterna i den politiska debatten, SD får nu också möjlighet att rida på den främlingsfientliga våg som finns.

Jag tänker återkomma till mina förhoppningar inför 2011 i ett inlägg i morgon, på årets allra första dag. Jag vill till sist önska alla ett gott slut på det nya året med förhoppningar om ett Gott Nytt 2011!

GOTT NYTT ÅR!

Etiketter: , , ,


Kommentarer: Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]





<< Startsida

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Prenumerera på Inlägg [Atom]