söndag, september 19, 2010

 

Valdagen!

Så är äntligen valdagen här. Rekordmånga har redan förtidsröstat men det är ändå något speciellt med att få gå till sin egen vallokal och lägga sin röst. Nu har jag gjort min plikt och det är bara att hoppas att många fler gör det. Den allmänna rösträtten är något vi ska vara stolta över och det är en rättighet som inte finns i alla länder. Därför bör vi ta vara på den. Idag är allas röster lika mycket värda oavsett vilken position eller bakgrund vi har.

Senare under dagen ska jag ställa mig och dela ut valsedlar. Det är också en tradition som hör till dagen även om det kan kännas lite omodernt. För mig handlar det mycket om att kanalisera en spänning och känna pulsen en sån här dag. Jag tror, och hoppas, inte att det har någon särskild betydelse för valresultatet men det är för mig något av ett sätt att visa väljarna respekt.

Dert finns annars som vanlig valsedlar utlagda i rummet före vallokalen. I år har Valmyndigheten hittat på ett nytt sätt att organisera valsedlarna. Tidigare låg sedlarna i fack, vilket gav en bättre översyn. Nu ska de stå upp i ett nytt system. Det hela ska organiseras i bokstavsordning, vilket gör att Arbetarpartiet Socialdemokraterna kommer först. Nackdelen är att bara de första valsedlarna syns bra medan de övriga är skymda. Klämmer man dessutom in en stor mängd valsedlar så riskerar bakomvarande att inte synas alls. Det här måste Valmyndigheten fundera över. Det är inte bra. Partierna ska väl inte behöva byta namn för att vara säkra på att synas. Folkpartiet kan bli "Allas Folkparti" och Centerpartiet "Agrara Centerpartiet". Så ska det väl inte behöva bli?

Etiketter: ,


Kommentarer:
En fördel är att vi hamnar mitt i blickfånget, precis där det är ett större mellanrum så att våra valsedlar syns bäst.
 
Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]





<< Startsida

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Prenumerera på Inlägg [Atom]