lördag, augusti 14, 2010

 

Nya valtrenden?

Vet inte om ni tänkt på det men årets valtrend verkar vara att cykla. Jag vet inte hur många bilder jag redan sett här i länet på politiker med fotograferas med en cykel i högsta hugg. Risken att man då dessutom får rubriken "att man är ute och cyklar" är överhängande men visst är det en positiv trend. Hoppas bara att dessa politiker fortsätter cykla även efter valet och att det hela inte bara är ett inslag för att få en "bra" kampanjsymbol. Cykling är nämligen en utmärkt aktivitet för att förbättra folkhälsan.

För egen del fortsätter min egna hälsoutmaning. Cykeln är ett självklart inslag liksom flitiga besök på gymmet och ändrat kostupplägg. Igår passerade jag hundrakilosstrecket. Kan inte själv minnas när jag senast vägde under hundra kilo men det måste vara över tio år sedan. Sedan den 22 april har jag minskat 18,2 kilo i vikt (från 117,5 till 99,3) och minskat mitt midjemått med 20 centimeter (från 126 till 106). Jag tror rent av att vikten varit ännu högre innan jag började mätningarna. BMI (bodymassindex) har sjunkit från 37,1 till 31,3. Jag är stolt över vad jag åstadkommit så här långt men inte helt nöjd än. Jag har fortfarande en resa kvar att göra. Slutmålet behåller jag för mig själv. Det är min egen utmaning men visst vill jag slippa min CPAP-maskin mot snarkning och andningsuppehåll nattetid. Det vore en stor personlig seger för mig. Att byxorna just nu sitter som skrutt och kompisar på stan skriker åt mig att jag har "gällivarehäng" är nåt jag kan stå ut med. Det känns t o m bra för självkänslan :-)

Etiketter: ,


Kommentarer: Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]





<< Startsida

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Prenumerera på Inlägg [Atom]