söndag, augusti 29, 2010

 

Fortsatt resa för hälsosammare liv

Under hösten startade en hälsoutmaning under uppmärksammade former mellan den rödgröna majoriteten alliansoppositionen i landsting. Det blev alltför mycket fokus på den invägning som gjorde i början. Därför flyttades uppmärksamheten fokus från viktminskning till andra utmaningar, t ex stegmätartävling och bowling.

Personligen blev dock hälsoutmaningen en del i en förändring eller snarare insikt kanske. Efter att först mest varit irriterad över formerna kring invägningen så blev det ändå en sporre för mig i förändringen till ett hälsosammare liv. Ändrade matvanor och regelbunden träning har inneburit att jag sedan slutet av april, under loppet av fyra månader gått ner arton kilo (från 117,5 till 99,3) och minskat midjemåttet med 20 centimeter (från 126 till 106).

Jag orkar betydligt mer nu och har lättare att hålla koncentrationen uppe. Att jag allmänt känner mig lättare är en annan positiv effekt. Det jag reagerade på i hälsoutmaningen i början var själva invägningen i sig och tävlingen i lag. I en hälsoutmaning utmanar man framför allt sig själv, inte andra. Var och en måste utgå från sina egna förutsättningar och utifrån det försöka göra framsteg.

En av framgångsfaktorerna har varit att utvecklingen kontrolleras på Malkars Gym här i Kalmar. Där mäter man fett, muskler och vatten. Grundtanken är att fett och vatten ska minska medan muskelmassan ska behållas och kanske rent av öka.

Min egen hälsoutmaning går nu vidare. Det finns ytterligare förbättringar som går att göra. I första hand handlar det om att må bra men visst hamnar blicken på vågen och måttbandet. Det är fortfarande en tuff resa kvar men nu har jag bevisat för mig själv att det går och att jag kan. Bara det ger ett ökat självförtroende som jag förhoppningsvis kan ha nytta av även i mitt politiska arbete. Vad slutmålet är behåller jag dock för mig själv. Visst har det blivit bakslag några gånger i form av godis, kakor och annat onyttigt men det måste man lägga bakom sig. Motgången är en erfarenhet i sig som man kan lära sig av i fortsättningen men det är bara framtiden jag kan påverka genom att göra vettiga val. Även om jag skulle hamna på ett ställe där det inte finns den mat jag behöver så finns det precis som i övriga livet ett val som är det bästa i just det sammanhanget. Visst finns det paralleller med politiken? ;-)

Gårdagens upplaga av Östra Småland beskrev min resa. Här kan du läsa artikeln.

Etiketter: ,


Kommentarer:
Hej Pierre!

Blev så glad av att läsa artikeln om dig och din hälsoresa. Hoppades att du hade blivit sporrad av vår lilla tävling :-)

Det var ju just det som var meningen, att vi skulle bli inspirerade att göra något mer för vår hälsa.

Önskar dig fortsatt lycka till och så tar vi tag i avslutningen av hälsoutmaningen efter valet :-)

Jessica Rydell
 
Tack Jessica. Ja det är en spännande väg som återstår både till valet och på hälsoresan :-)
 
Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]





<< Startsida

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Prenumerera på Inlägg [Atom]