måndag, juli 05, 2010

 

Lars Ohly öppnar plånboken...igen

Kvällens talare i Almedalen var Vänsterpartiets ledare Lars Ohly. Ohly hade som vanligt en trevlig framtoning men var också traditionellt frikostig och spred miljarderna kring sig. En nationalekonom som analyserade Ohlys tal slutade räkna vid 100 miljarder kronor. Det handlade om gratis kollektivtrafik, heltid till anställda i landsting och kommuner, fler lärare i skolan, tandvård som ingår i sjukförsäkringen,höjda pensioner, höjda ersättningsnivåer i socialförsäkringen m m. Vänsterledaren sa också att det inte "får kosta skjortan" att går till doktorn. Antingen undviker han sanningen eller så är han lyckligt ovetande om att hans rödgröna kamrater höjt avgifterna i vårt landsting till de högsta i landet. Han verkar också förträngt hans partikamraters svek mot de landstingsanställda där man inför valet 2006 lovade heltid till alla. Det finns många dörrar att städa framför innan man gör nya löften.

Många funderar säkert över hur Lars Ohly skulle fungera i regeringsställning med ett sådant ekonomiskt ansvarstagande. Min slutsats är att landet knappast kunnat klara sig igenom en finanskris med en minister som mer präglas av populism än av ansvarstagande. Den tänkta rödgröna laguppställningen i en tänkt regering ser mycket svag ut.

Etiketter: ,


Kommentarer:
Korsdrag kallar jag det.

Det är bra med visioner som Ohly har, det har jag med. Skillnaden är att jag vet att mina visioner bara är drömmar.
 
Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]





<< Startsida

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Prenumerera på Inlägg [Atom]