tisdag, april 13, 2010

 

Varför olika regler om koppeltvång?

Mitt medborgarförslag om koppeltvång för hundar på offentliga platser i Kalmar ställde tydligen till stort huvudbry, för att inte säga handlingsförlamning, hos kommunala politiker och tjänstemän. Efter drygt tre år har nu förslaget för andra gången passerat kommunstyrelsens arbetsutskott. Den första gången verkade förslaget gå rakt igenom hela beslutsprocessen men plötsligt blev det tvärstopp när organiserade hundägare protesterade ljudligt. Därefter verkade maskineriet ha grusat igen ordentligt men nu har alltså frågan aktualiserats igen.

I arbetsustkottets förslag framgår det att "hundar ska hållas kopplade inom parker, planteringar och på offentlig plats inom Kvarnholmen, Ängö, Malmen, Gamla stan och Bremerlyckan." Jag ställer mig självklart frågan: Varför bara där? Varför ska jag behöva träffa på en lös hund om jag går på trottoaren i Djurängen, Berga, Lindsdal, Norrliden eller om jag är ute och springer i motionsspåret på Stensö? Varför ska det gälla andra regler där? Arbetsutskottets förslag är förstås en eftergift till röststarka hundägare med vilka kommunen fört samtal för att "tillmötesgå samtliga inblandade parter". Om kommunen nu fört samtal med hundägarna så kan man undra varför inte kommunen även pratat med mig?

För mig handlar detta om att visa respekt och hänsyn för andra människor samtidigt som kopplade hundar inte ska behöva riskera att bli attackerade av andra som är lösa. Nu hoppas jag att politikerna i kommunstyrelsen och kommunfullmäktige inser det tokiga i förslaget och ändrar det slutliga beslutet. Ett koppeltvång i kommunens tätorter och i motionsspår vore en betydligt bättre lösning.

Etiketter:


Kommentarer:
Varför inte försöka få igenom hårdare straff för hundägare som ej har koll på sina hundar istället? Jag har själv två hundar som ofta (beroende på plats) går lösa. Dom får absolut inte gå fram till varken människor eller andra hundar och är ej heller intresserade av det. Är dom lösa och jag ser människor eller djur i närheten så kallar jag in och dom går vid min sida tills jag säger att det är ok att "lämna". Jag blir själv ordentligt förbannad när det kommer fram lösa hundar till oss och anser att om man ej har inkallning på sin hund så ska man ej ha den lös förutom i rastgård eller där den absolut inte kan störa nån annan. Tyvärr så är det ett vanligt problem med lösa hundar och jag drar mig inte för att skydda mina hundar om någon kommer fram till oss. Tycker det ska vara hårdare regler för hundägare ang tillsyn men också att det ska bli lättare för folk med sk "problemhundar" att få hjälp för det får dom INTE på brukshundklubben här i Kalmar utan får då vända sig till privata instruktörer som ibland kan vara svårare att hitta. Nä, se till att se över allt ordentligt.
 
Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]





<< Startsida

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Prenumerera på Inlägg [Atom]