måndag, februari 01, 2010

 

Nyfiken ettåring eller belåten femtioåring

Idag är det jubileum. Jag fyller ett år som landstingsråd för Folkpartiet i landstinget. Den 1 februari 2009 hade jag förmånen att få efterträda Lars Hamrin på uppdraget. Det har varit ett mycket spännande och lärorikt år. Jag trodde nog inte att skillnaden skulle bli så stor när jag tog steget från sekreterarskapet i landstingsgruppen till rådspositionen. Jag har definitivt hamnat mer i politikens "högtrafik" och varje gång jag skriver eller talar är det i praktiken ett politiskt uttalande som är offentligt. Det gäller inte minst här på bloggen. Möjligheten till kontakter med allmänheten och verksamhet är oerhört mycket större och det är svårt att få almanackan att räcka till. Det märks inte minst nu efter ett år och när man blivit lite mer välkänd. Att sålla ut vilka "bollar man ska springa på" kan vara ett klart bekymmer. Att säga ja till allt går inte men det är lätt att överarbeta.

Som rubriken antyder så fortsätter bara nyfikenheten. Det finns mer att lära och fler verksamheter att sätta sig in i. Någon belåten och tillbakalutad femtioåring är jag definitivt inte. En av de kanske viktigaste sakerna är att framtidsspana. Hur formar vi t ex en hälso- och sjukvård år 2020? Hur möter vi då allmänhetens behov? Hur ser det ut? Det här är något som vi allmänt är dåliga på inom politiken. Vi diskuterar däremot gärna organisationsfrågor och visst är det en del av framtiden men jag ser det mer som ett medel än en lösning. Ett annat bekymmer är att vi gärna försöker hitta kortsiktiga lösningar på dagens problem istället för att se lösningarna mer långsiktiga. Det ger ofta ett "lapptäcke" där lapparna i bästa fall täcker över varandra men ibland inte ens kommer i närheten av nästa. Vi måste därför få bort mycket av "stuprörstänkandet" och försöka se verksamheten ur ett helhetsperspektiv. De tillgänglighetssatsningar som görs är mycket positiva för patienterna. Samtidigt finns det dock en risk om det görs fel. En god tillgänglighet är inte alltid detsamma som hög kvalitet. Därför måste hälso- och sjukvården kännetecknas av en god tillgänglighet OCH hög kvalitet.

Ett år har alltså gått. Utmaningarna är många inom hälso- och sjukvården. Jag vill fortsätta vara med och påverka. Jag är en nyfiken ettåring som börjar sitt andra år i morgon. I morgon är början på framtiden.

Etiketter: ,


Kommentarer: Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]





<< Startsida

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Prenumerera på Inlägg [Atom]