söndag, februari 21, 2010

 

När luften inte räcker

Tidningen Östra Småland hade igår en alldeles utmärkt artikel om sömnapné. Själv har jag under ett antal år brottats med sömnproblem och vaknat på morgonen utan att vara utvilad och med ständig huvudvärk. Jag var ofta okoncentrerad och glömde lätt saker. Min första tanke på morgonen var att jag ska gå och lägga mig så snabbt som möjligt när jag kommit hem från jobbet. Så blir det ju självklart aldrig eftersom en politikers vardag är full av kvällsmöten. Därför hamnar man i en ständigt ond cirkel. Att jag snarkat har väl knappast varit en hemlighet för min omgivning så till slut tog jag kontakt med hälso- och sjukvården. Efter att studerat min nattsömn konstaterade man att jag i genomsnitt hade 30 andningsuppehåll per timme!!! (s k sömnapné). Jag fick därför testa en CPAP, en apparat med ansiktsmask som skulle hjälpa mig andas när uppehållen satte in. Det har varit tufft att vänja sig vid maskinen, särskilt masken som ömsom klämmer ömsom kommer på sned och gör att luften läcker ut. Nu börjar jag äntligen vänja mig så smått. Från att kunnat ha kunnat sova någon timma per natt med apparaten på klarar jag mig nu igenom hela natten. Sömnen är avsevärt bättre även om synen av en make med "elefantmask" måste vara lite skrämmande (förmodligen ser jag inte bättre ut i vanliga fall). Nu vaknar jag utvilad och på helgerna kan jag sova betydligt längre. Tidigare har jag vaknat tidigt, rastlös men ändå trött. Livet har med andra ord blivit betydligt enklare. Samtidigt funderar jag över hur många fler som lider av andningsuppehåll och vars nattsömn ständigt blir störd. Enligt artikeln har ca 550 personer i länet en s k CPAP men förmodligen skulle fler behöva ha en sådan för att öka sin livskvalitet. Mörkertalet är förmodligen stort. För mig har det i alla fall varit en ovärderlig hjälp. Nu kan jag inte skylla på dålig nattsömn längre. Nu är det bara att ta tag i motionerandet och vikten också.

Etiketter: , ,


Kommentarer: Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]





<< Startsida

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Prenumerera på Inlägg [Atom]