fredag, januari 08, 2010

 

Länets bedrövliga tågtrafik

Att åka tåg är normalt något jag gillar. Jag åker gärna kollektivt och slipper vara koncentrerad på vad som händer runt mig i trafiken. Men en tur med Kustpilen på Stångådalsbanan eller Tjustbanan är verkligen ingen upplevelse för den som gillar att koppla av i ett skönt tågsäte. För det första går tågen inte alls för det mesta utan är ersatta av skumpiga bussar. För det andra är de fåtaliga tåg som går av stenålderskaraktär i form av s k Y 1:or. I veckan har vi gjort ett besök hos föräldrarna uppe i Åtvidaberg och fick på nytt möjlighet att stifta bekantskap med länets "fantastiska" tågkommunikationer - eller rättare sagt bristen på dem. Resan upp på Stångådalsbanan (Kalmar - Linköping) tog drygt tre timmar och skedde med en iskall Y 1:a som helt verkade sakna värme. Den utannonserade serveringen lyste med sin frånvaro. Anslutningståget mellan Linköping och Åtvidaberg (på Tjustbanan) var ersatt av buss, så irritationen var stor när jag och Rödstrumpan efter drygt fem timmar på resande fot äntligen kunde få tillgång till något att äta och dricka. Idag gick resan hem igen. Som tur var övernattade vi i Linköping inför en ny strapats. Trots att vi igår kväll fick besked av KLT:s (Kalmar läns Trafik) trafikledning att det skulle gå tåg mellan Linköping - Kalmar under hela fredagen så var förstås tåget inställt och ersatt av en buss som på ishala vintervägar skulle ta oss hem. Resan som normalt tar drygt tre timmar tog ytterligare en timme och självklart fanns det inte heller på denna resa någon form av servering.

Nu tycker kanske en del att det är entreprenören och utföraren - Veolia Transport - som är ansvarig för detta ständiga strul med inställda tågresor. Så är det inte. Det är nämligen KLT som ska förse entreprenören med fordon vilket alltså inte sker. Frågan är nu varför inget görs? Vad sysslar t ex KLT:s styrelse och dess ordförande Ulf Nilsson (S) med? Tågtrafiken i länet tappar passagerare och det är inte konstigt med en trafik som ingen vågar lita på. Som det är nu är det ett under att någon vågar förlita sig på tågtrafik via Stångådalsbanan eller Tjustbanan. Själv ska jag fylla i den resegarantiblankett som finns på KLT:s hemsida och uppmanar fler att göra det för dålig service ska kosta och som passagerare ska man kunna vänta sig att få det man betalar för.

Etiketter: , ,


Kommentarer: Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]





<< Startsida

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Prenumerera på Inlägg [Atom]