lördag, januari 02, 2010

 

GOTT NYTT ÅR!

Visst ett det spännande att ha ett helt nytt år framför sig? Visserligen har två dagar snart gått men de har mest gått i vilans och avkopplingens tecken. Det är verkligen roligt att få umgås med släkt och vänner utan att känna den riktigt tunga plikten över sig. Visst har det blivit mycket matlagning och ätande men jag har ändå försökt att varva lite med fysiska aktiviteter i form av träningspass och långa promenader. Dagens tur var dock lite väl häftig med en hård kyla och bitande motvind på hemvägen. Desto skönare då att få krypa in i stugvärmen igen. Det enda som egentligen fattas är bandy. För mig är nämligen vinter och bandy lika oskiljaktliga som Piff och Puff. Egentligen verkar det lite rubbat att stå och frysa och försöka se en boll som nästan inte går att indentifiera någon gång under matchen. Men bandy är kultur - så är det bara.

De politiska utmaningarna under 2010 kan väl sammanfattas med ett ord - VAL! I landstinget är målsättningen att få en ny majoritet - en majoritet som bättre fokuserar på de viktiga frågorna och som visar ett större engagemang för hälso- och sjukvårdens stora utmaningar. Att endast halvhjärtat sköta dessa frågor håller inte. Här är psykiatrin ett lysande exempel. Den frågan kommer också att bli en av mina profilfrågor inför valet. Folkpartiets traditioner inom området är stora. Begreppet "Det glömda Sverige" är fortfarande minst lika aktuellt som på 80-talet och här måste förbättringar till inom såväl bemötande, diagnosställande som behandling.

Vi måste också med alla ansträngningar hålla Sverigedemokraterna utanför riksdag, landsting och kommuner. Den striden vinner vi bara genom att avslöja deras politik och ta debatt där de dyker upp. Vi gör det inte genom att huka. Våra argument måste vässas och deras måste kunna bemötas på ett bättre och mer metodiskt sätt. Vi kan inte längre låtsas som att de inte finns.

För min egen del blir mitt politiska nyårslöfte att bli lite tuffare. Många människor beskriver mig som snäll - ibland kanske för snäll. Det finns aldrig anledning att föra osakliga debatter utan man måste respektera de meningsskiljaktligheter som ändå finns. Visst ska jag tuffa till mig under 2010 men det kommer inte ske genom att göra om mig själv. Så vitt jag vet finns det ingen annan som är bättre att spela min roll som mig själv ;-).

Etiketter: ,


Kommentarer: Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]





<< Startsida

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Prenumerera på Inlägg [Atom]