söndag, december 20, 2009

 

Hej mitt vinterland!

Nu är det bara några dagar kvar till själva julafton. Vi är många som stressar runt för att hinna med allt som måste göras. Någon klok människa sa igår att det kvittar hur mycket vi springer runt - det blir jul ändå. En rätt sund inställning egentligen. För min egen del ägnades gårdagen åt bakning av mina egna saffransbullar. Jag gör dem runda med pärlsocker på. Kanske något annorlunda och otraditionellt men jag vet att de uppskattas. Har i ärlighetens namn aldrig gjort riktiga lussekatter. Förra helgen gjordes julköttbullarna, städningen är i full gång och handlandet börjar närma sig sitt slut. Nu är det bara detaljer kvar. Till min stora glädje lystes allt upp med snö. När såg vi det senast några dagar före julafton? Nu är det bara att hoppas att den får ligga kvar. Mer behöver det inte komma. Det är precis lagom med någon decimeter. Att ta långa promenader i det här vädret är helt fantastiskt. Det som tidigare kändes tröttsamt blir plötsligt lite lättare.

Apropå tröttsamt så har jag sedan några dagar tillbaka en s k CPAP-maskin nattetid. Den ska motverka de andningsuppehåll som jag har p g a snarkning. Med ett finare ord kallas det viss sömnapné. Jag måste se ut ungefär som "Elefantmannen" där jag ligger med mask som täcker mun och näsa med en lång slang för syretillförsel. Det kommer att ta tid att vänja sig vid detta vinddrag under nätterna och en mask som ibland sitter aningen hårt. Men självklart är det bättre att undvika de 30-40 korta andningsuppehåll per timme som jag tidigare haft och som gjort att jag aldrig vaknat utvilad utan haft ständig huvudvärk varje morgon. Dessutom har jag känt mig okoncentrerad, förkyld och torr i munnen. Sömnen just nu är alltså orolig men förhoppningsvis vänjer jag mig. Jag börjar redan känna mig aningen piggare. Det kan behövas inför julspurten och den träning som jag känner att jag måste ta upp igen.

Etiketter: , , , ,


Kommentarer: Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]





<< Startsida

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Prenumerera på Inlägg [Atom]