söndag, november 08, 2009

 

Söndagsbetraktelser

Efter gårdagens minilandsmöte i Oskarshamn är det åter dags att fira Fars Dag. Ett tack och särskild tanke skickas härmed till pappa hemma i Åtvid. Ett tack för allt han gjort för mig och betytt genom åren. En blomma är skickad eftersom jag inte har möjlighet att åka hem. Du är självklart värd mer än så pappa.

Om två veckor har Folkpartiet landsmöte i Växjö. Av den anledningen hade ett antal folkpartister samlats i Oskarshamn för att gå igenom motioner och programförslag inför landsmötet. Själv hade jag ansvaret att presentera området Social Välfärd. Avsnittet innehöll bl a barn- och äldrepolitik, vård- och handikappfrågor, pensioner, alkohol och tobak. En av frågorna som behandlades var gårdsförsäljning av vin. Ett näst intill enigt minilandsmöte beslutade sig ställa bakom förslaget att tillåta gårdsförsäljning av vin gjort på frukt och bär. Här står förstås näringspolitiska argument mot alkoholpolitiska men det är vår övertygelse i Kalmar län att betydelsen för turismnäring och landsbygdsutveckling skulle vara större än ev nackdelar ur alkoholpolitiskt hänseende. Vi får se hur Landsmötet kommer att ställa sig. Vi hade bra och konstruktiva diskussioner även inom övriga områden och jag är imponerad över den kompetens som finns bland medlemmarna i länet. Särskilt kul är det att se hur nya medlemmar kommer till tals och i många fall bidrar med nya erfarenheter.

Jag blir däremot bekymrad när jag hör en moderat rikdagspolitiker glänta på dörren för ett samarbete med Sverigedemokraterna efter nästa års val i en artikel i Aftonbladet. För mig personligen är ett samarbete med ett parti som bygger sin grundsyn på trångsinthet och att alla människor inte har lika värde otänkbart. Aldrig blir makten mig så kär så jag tänker köpslå med mina grundläggande demokratiska värderingar. Jag kan redan nu försäkra alla om att ingen ska få se mig på en landstingsrådspost efter valet som jag nått beroende på ett samarbete med sverigedemokraterna. Jag säger bestämt och tydligt nej till SD och tänker detta bli ett av mina huvudbudskap inför kommande valrörelse!

De senaste dagarna har även dominierats av en debatt om vilka grupper som är att se som riskgrupper i samband med vacciniationen mot de nya influensan. Är politiker och ledande tjänstemän prioriterade grupper? Är ett allsvenskt hockeylag, Leksand, att se som riskgrupp och särskilt utsatt. Den här diskussionen måste man vara beredd på. I Landstinget i Kalmar län har vi endast prioriterat medicinska riskgrupper. Politiker får alltså vackert vänta på sin tur. Det är en uppfattning som jag helt delar. Jag kan tänka mig ett undantag för politiker och tjänstemän som ingår i en central krisledningsgrupp och därmed måste träda i funktion när akuta problem som berör många måste lösas. Men några gräddfiler är otänkbara. Här prövas verkligen solidariteten med andra grupper i samhället. Störst behov ska först vaccineras först då måste andra vackert vänta på sin tur. Apropå gräddfil så verkar ju Leksands allsvenska hockeylag hamnat i en sådan. Hockeyspelarna fick gå före övriga och fick sin spruta tidigt. Stackars Sundsvall som spelar i samma serie fick däremot nöja sig med lättmjölk och fick ingen vaccination. Inför mötet mot just Leksand i veckan var stora delar av Sundsvallstruppen sjuk men det bekymrade inte de vaccinerade leksandsspelarna. De hade ju sitt på det torra och vägrade flytta matchen. Det hela var rent sagt ynkligt. Jag har under alla år haft Leksand som mitt favoritlag i hockey men nu skäms jag. Maken till egoism får man faktiskt leta efter.

Etiketter: , ,


Kommentarer:
Jag lovar att vi skall komma ihåg detta löfte.

Kan du inte ge mig några exempel på vad som är så illa med SD. Nu menar jag inte samma politiska floskler som Maud Olofsson ägnade sig åt i SVT:s morgonsoffa.

Nu kanske Folkpartiet kan välkomna Mamoud Aldebe att kandidera för Folkpartiet till riksdagen när han tydligen inte är välkommen hos Centerpartiet
 
Jag tycker att er politik talar för sig själv. När det gäller demokratiska värderingar och människosyn delar jag Maud Olofssons åsikter.
 
Jag väntar på att du skall lägga ut min kommentar och svara på mina frågor.
 
Sorry Thoralf. Har inte sett till någon kommentar. Gillar tyvärr inte din mästrande ton och att du dessutom ger order om vad jag ska göra. En något mer ödmjuk attityd skulle kanske inte skada. Men det kanske säger en hel del om vad du och ditt parti står för.
 
Pierre

Jag fick meddelandet att kommentaren väntade på godkännande av bloggägaren men sedan dök den aldrig upp på bloggen. Men då gör jag ett nytt försök.

Jag tycker att du smiter undan i ditt svar.

Jag vill att du ger konkreta exempel från vår politik eller t.ex. från Jimmie Åkessons omtalade debattartikel där du anser att vi inte har demokratiska värderingar eller människosyn.

Sedan undrarde jag också om Mahmoud Aldebe var välkommen till Folkpartiet nu när han anklagar Centerpartiet för att vara islamofober.
 
Jag svarar gärna på frågor men inte på uppmaning och order. Vid tidigare tillfällen har mina inlägg återgivits i de mest konstiga former på din blogg med vidhängande ibland närmast kränkande kommentarer. Av någon anledning verkar du driva någon slags personlig vendetta mot mig. Jag lovar att vi ska ta debatten men jag gör det inte på någon slags ordergivning från dig. Det finns många frågor som även jag vill ha svar på från dig och de kommer. Jag lovar!
 
Mamoud Aldebe ville ha särlagstiftning för muslimer. SD vill också ha särlagstiftning för muslimer (kyrkor får man bygga, men inte moskéer, åtminstone inte utan folkomröstning, enligt SD:s principprogram).

SD och Aldebe delar således åsikten att särlagstiftning behövs. Båda gör det utifrån ett motstånd mot det mångkulturella samhället.

Utifrån dessa två kriterier kan man konstatera att om Aldebe hör hemma i något parti så bör det vara Sverigedemokraterna. Där kunde han både finna själsfränder när det gäller vurmandet för religiös särlagstiftning och finna sympati för sitt motstånd mot det mångkulturella samhället.

Sen är det inte Pierre som avgör vem som är välkommen som medlem i partiet, det är partistyrelsen som avgör huruvida medlemsansökningar från tveksamt liberala individer ska hanteras.

(Om han sökte medlemskap så är min bedömning att Aldebe vore ungefär lika välkommen till Folkpartiet som du skulle vara, Thoralf.)
 
Nu smiter du undan igen!

Din tolkning av mina frågor är väldigt konstig. Jag kan inte se något kränkande i mina kommentarer och frågor. Däremot anklagar du mig för trångsinthet och att alla människor inte har lika värde.

Därför anser jag att du har en skyldighet att svara och förklara dig.

Vore det inte mycket enklare att svara på dessa frågor om du nu har svar.
 
Det handlar inte om vad du skrivit på min blogg utan vad som finns på din egen i form av inlägg och kommentarer. Jag kan knappast påstå att jag behandlats särskilt schysst där. Jag känner därför inte någon skyldighet att besvara frågor från en politisk motståndare som inte tidigare visat mig respekt som människa.
 
Pierre

Uppenbarligen har du inte ett enda argument som styrker dina påståenden om trångsinthet och alla människors lika värde.

Du är dock inte ensam att stå helt tomhänt när du blir ifrågasatt! Så du behöver inte känna dig speciellt ensam.

När du så fullständigt nonchalerar mina frågor får du dock räkna med att bli kritiserad. Vad sedan andra tycker och tänker kan jag tyvärr inte förhindra.

Jag hoppas dock att du gör ett försök att svara så att du åtminstone har någon heder kvar.

Basse

Ditt försök att jämställa mig med Mahmoud Aldebe visar endast på den brist av sakliga argument som du och Pierre besitter. Maud Olofsson visade på samma flathet och dumhet i TV-soffan och detsamma kommer gälla alla andra som försöker debattera med företrädare för SD.

Floskelretorikens tid är över!
 
Håller inte med dig Pierre i hockeyfrågan.

Det som gjorde att de inte hade så lätt att flytta matchen var alla kringarrangemang och bokningar i arenan. Själva matchen hade nog inte varit något problem.

Sen är det faktiskt elitverksamhet som de sysslar med och skulle till exempel Arsenal som har 10 spelare skadade för tillfället få flytta lite matcher tills de är kuranta?

Tänk om alla lag skulle begära flyttning om några spelare var sjuka?

Var går gränsen för hur många som får vara sjuka innan det ska flyttas matcher?
 
Hänvisar bara Thoralf till min tidigare kommentar. Bemöt andra med respekt så kommer du även själv att bli behandlad med det. Så enkelt är det för mig.

Håller du på Leksand Mats? ;-) Trodde du gillade Mora :-p Tycker bara att Leksand kunde vara lite mer ödmjuka i frågan när man själva gått före i vaccinationskön. Vad gäller Arsenal så tycker jag de kan lämna w o direkt. Vi pratar väl fotboll då eller? ;-)
 
Pierre

Anser du att din frus svar till mig om "rosa elefanter" är att visa respekt?
 
Thoralf: Eftersom du ställde en konkret fråga om Aldebe så gav jag ett svar (det är inte Pierre som avgör vem som blir medlem), och en egen bedömning kring hur stora hans möjligheter till medlemskap vore (ungefär lika stora som dina).

Att du ser tydliga och raka svar som "osakliga" är ditt problem, inte mitt.

För övrigt var det du som - helt utan anledning - drog upp Aldebe och började spekulera i hans partitillhörighet. Men när jag gör samma sak är det tydligen inte ok.
 
När du inte fick publicera ett foto på min fru på din blogg i september 2007, skrev du denna kommentar med anspelning att hennes hörapparater var att likna vid julgranspynt. Kallar du detta att visa respekt Thoralf? Du vet mycket väl hur illa jag tog vid mig av den händelsen. Nu sätter jag stopp för den här diskussionen som annars bara blir ännu mer pinsam.

Postat av: Thoralf A
Magne, det är nog säkrast jag kör med min svarta ruta tills jag har egna foton. Annars så gillar jag julgranspyntet i öronen. Tomtar på loftet så att säga.

2007-09-25 @ 22:18:11
 
Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]





<< Startsida

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Prenumerera på Inlägg [Atom]