tisdag, augusti 04, 2009

 

Tack alla fotbollsdomare

Mina föräldrar och min bror har varit på besök i Kalmar. Varje gång man får besök utifrån påminns jag om vilken fantastisk stad Kalmar är. Det finns enormt mycket att uppleva både här och på Öland. Framför allt har utvecklingen i Kalmar varit enastående. När jag flyttade hit för knappa 30 år sedan var Kalmar en stillsam stad sommartid. Här åkte man bara förbi på sin väg mot Öland. Nu är situationen en helt annan och bilden av Kalmar som en sommarstad förstärks bara.

I söndags besökte jag och broder Greger, Fredriksskans för att se det allsvenska toppmötet mellan Kalmar FF och Elfsborg. Det var aldrig något snack om vilket lag som var det bästa. Det blev också en klar 3-1 seger. Det fanns dock några detaljer som kan vara värda att kommentera. För det första var de "klappror" som samtliga sittplatsåskådare utrustats med ett genidrag. "Klappran" kan närmast beskrivas som en hopvikt (mönster som en solfjäder) pappark som när man slog den mot handen gav ett enormt starkt ljud. När drygt 7 000 åskådare gör detta samtidigt blir ljudmattan enorm. Elfsborgs supportar "Gulliganerna" hördes knappast inte under hela matchen. En särskild eloge förresten till dessa fans som sköter sig exemplariskt, inget stök inget bråk så vitt jag kunde se. Nu blev i alla fall ljudkulissen minst sagt maffig. Hoppas man kan använda samma redskap mot skräniga storstadslag också så blir inslaget från huliganklackarna något mindre märkbart. Kan rent av bli ett vinnarvapen för Kalmar FF under hösten.

Den andra reflektionen är att publiken kommer när spelande lag gästar Fredrikssnas. Dessutom kan publiken (t ex barnfamiljer) känna sig betydligt mer trygg på och utanför arenan när Elfsborg gästar Kalmar än lag från storstäderna med sin beryktade svans.

Den tredje saken att kommentera är domarbristen inom svensk fotboll. Vad har det med matchen i söndags att göra kanske du undrar. Runt Fredriksskans fanns nämligen nästan 8 000 experter på fotboll. Det är enormt underhållande att höra alla kommentarer över domarens insatser. Plötsligen är alla mogna att dömma en final i Champions League. Hemmalaget spelar alltid schysst medan gästande lag bara verkar ägna sig åt regelbrott. Jag förstår att det är så här. Det tillhör tyvärr idrotten att publiken får kanalisera sin ilska på mannen i svart. Men jag undrar just hur det skulle se om DU skulle dömma en allsvensk match. Jag vet att jag själv skriker på domaren när mitt kära ÅFF spelar men även jag lovar att tänka efter nästa gång hur stort mitt engagemang än är för mitt lag. Så varför inta använda just DIN enorma regelkunskap. Anmäl dig till Domarförförbundet - lycka till!

Etiketter: ,


Kommentarer:
De vill inte ha mig på grund av min höga ålder.
 
Så noga kan dom väl inte va? ;-)
 
Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]





<< Startsida

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Prenumerera på Inlägg [Atom]