tisdag, augusti 18, 2009

 

Visionen och verkligheten

På förekommen anledning repriserar jag ett blogginlägg från den 8 februari i år som handlar om omskärelse av pojkar:

"Ett av ärendena på landstingsstyrelsen handlade om omskärelse av pojkar av ickemedicinska skäl. Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) har tagit fram rekommendationer till landstingen som i korthet går ut på att omskärelse bör ske under ordnade former, d v s inom hälso- och sjukvården, istället för hemma på köksbordet. Själv hade jag stora bryderier inför behandlingen av ärendet. SKL betonade hela tiden vikten av ta hänsyn till "barnets bästa". Vad är det? Är det överhuvudtaget att genomföra omskärelser? Kan man tvinga kirurgerna i landstinget att utföra omskärelser om man har samvetsbetänkligheter? Ska ingreppen subventioneras av landstingen? Frågetecknen kring omskärelse är många som ni märker. Slutsatsen blev att landstinget ska ta ut en patientavgift som i princip är ett självkostnadspris. Det innebär att Landstinget i Kalmar län följer de avgifter som finns i Jönköping och Östergötland på drygt 7 000 kr. Samtidigt funderar jag på om den höga avgiften verkligen medför att ingreppen kommer att ske under ordnande former. Jag delade uppenbart frustrationen med flera av ledamöterna i landstingsstyrelsen som jag fick instämmande nickningar från. I mina ögon blir slutsatsen att man inte ska utsätta pojkar som är en vecka gamla för omskärelse. Det vore det bästa för barnet. Nu ser verkligheten annorlunda ut och det får vi förhålla oss till."

Etiketter:


Kommentarer:
Detta öppnar ju väl för två givna frågor. På vilket sätt är verkligheten annorlunda och hur bör vi förhålla oss till den?

Skulle du kunna utveckla ditt resonemang?
 
Hallå Pierre!

vadå ser verkligheten annorlunda ut?!.
erkänn du måste hålla med för att vara PK. ynkligt. 1000åriga seder var för 1000år sedan inte nu.
Thoralf har blottat dig ordentligt.
Läs Thoralfs blogg så får du sanningen..kommentera hans påståenden om dom inte stämmer...men det lär ju inte ske eller hur?.skamligt att politiker inte kan stå upp för barnens rätt gentemot en stenåldersreligon.Tom stora delar av landets läkarkår står ju bakom att inte omskära.
skäms!!
 
Visoner blir aldrig verklighet om man inte har ryggrad att kraftfullt kämpa för dom. Jag tycker det är ett ytterst märkligt förhållningssätt att hänvisa till att vi får anpassa oss i de här frågorna. Det slår fel helt enkelt, och det blir att legalisera en ritual som definitivt inte bör förekomma på småbarn i Sverige 2009. Det nya, moderna, mångkulturella Sverige tar oss bak till före stenåldern. Det borde begripas att det är just sån här flathet som gör att oppositionen mot det mångkulturella växer starkt. Sedan ska köksbordskirurgin beivras med hårda straff. Det är inte hela lösningen men en viktig markering att detta är oacceptabelt. Detta är också ett bra exempel på de clasher som förekommer i det mångkulturella, helt olika normsystem som kraschar med varandra. Sedan kan man inte hänvisa till religionsfrihet i alla sammanhang när det förekommer aktiviteter inom denna religionen, som deffinitivt inte har i en västerländsk demokrati att göra. Inte om man värnar det öppna, fria Sverige, och där är islam raka motsatsen, men det motarbetar ni i och med det här beslutet och bidrar aktivt till att en ideologi som går stick i stäv mot det fria Sverige som vi alla bör värna som är måna om demokratin flyttar fram sina positioner. Allting tyder på att flatheten bland er politiker som styr idag kommer att fortsätta i dom här frågorna. Det kanske känns tryggt i dagsläget att inte ta kampen i dom här frågorna, men i längden betalar man ett väldigt högt pris.
 
För vissa går det bra att dölja sig bakom anonyma inlägg. Martin framträder i alla fall med namn. När angreppen blir osakliga och innehåller rena personangrepp på mig och min fru, som i kommentarerna på TA:s blogg, så finns det inte längre någon anledning att föra en debatt. Var och en har rätt att yttra sin mening, även ni. Jag delar den inte och det måste ju även ni acceptera precis som jag får acceptera att ni inte delar min.
 
Pierre

Vi är många som väntar på att du skall utveckla följande mening.

"Nu ser verkligheten annorlunda ut och det får vi förhålla oss till."

Du kan inte gömma dig bakom att någon vill vara anonym! Nu ställer jag frågan och jag är i allra högsta grad inte anonym.
 
Jag håller med dig om att var och en har rätt att yttra sin mening, men det förutsätter dock att man får vara beredd att argumentera för sin sak, i synnerhet den som av väljarna erhållit ett uppdrag.

Då jag varken är anonym eller oförskämd skulle jag återigen vilja be dig att utveckla ditt resonemang.

Vad jag förstår så har du kommit till slutsatsen att detta är en negativ följd av det mångkulturella samhället som borde bekämpas men att det inte skulle vara möjligt.

Om jag tolkar dig rätt så undrar jag varför det skulle vara omöjligt att förbjuda dylika företeelser?
 
jag har inte kommenterat på TA:s blogg..personangrepp går inte för sig.

Dock tycker jag att du som av folket välavlönad politiker skall svara på varför vi skall buga för uråldriga traditioner och könsstympa små pojkar.

Politiker tycker en sak men gör en annan när kamerorna rullar...det har vi ju sett bevis på i valstugereportaget av Janne Josefsson.
 
Men ni folkpartister är ju konstiga, ena stunden bekämpar ni gamla traditioner som inte tillåter muslimska barn delta i gymnastik eller sexundervisning.
Men ni tillåter samtidigt att staten klipper bort delar av pojkar just så de ska bli omedvetna!
Om någon skulle rikta kniven mot mig med våld då skulle tom jag bli religiös!
Kan inte ni politiker tvinga dessa "religioner" värva medlemmar på ett mer humant sätt?
 
Vet inte varför jag ska hamna i försvarställning gentemot ett flertal personer som uppenbarligen har en cementerad uppfattning och som så uppenbart sympatiserar eller tillhör ett annat parti. Ni vill ha avgift och det blir avgift för en åtgärd som inte ingår i begreppet sjukvård, d v s rituell omskärelse. Jag vet att detta är en av SD:s huvudfrågor och känner även till er taktik, nämligen att fritt saxa ur det jag skriver och använda det i olika sammanhang. Mitt citerade blogginlägg förklarar den frustration som jag och många fler känner inför frågan. Det räcker i sammanhanget.
 
Tycka vad man vill får man, men att hänsvisa omskärelse (eller könsstympning, båda manlig och kvinnlig) till religion är faktamässigt fel! Omskärelse sker på många platser i världen och beror oftast på socio-kulturella orsaker. Man kan ju ana vilken religion som många av dem som kommenterat skulle vilja skylla på...
 
Du har så rätt Sofie....så rätt
 
Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]





<< Startsida

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Prenumerera på Inlägg [Atom]