fredag, juli 10, 2009

 

Suveränt BAO

Musik upplevs alltid bäst live. Det gäller särskilt artister som Helen Sjöholm, Tommy Körberg och Benny Anderssons Orkester (BAO). Jag måste säga att jag på förhand var lite tveksam till konserten i Borgholm Slottsruin som jag gav Rödstrumpan i julklapp. Än mer steg mina farhågor när jag märkte att den dominerande delen av publiken utanför biljettinsläppet var i 60-70 årsåldern. De flesta var dessutom utrustade med strandstolar som upptog stora delar av ytan på borggården och gjorde att det redan sparsamma utrymmet för publiken blev än mindre. Men mina tidiga farhågor kom verkligen på skam. Scenen intogs av fullfjädrade proffs med en enorm spelglädje som måste lyst upp hela Öland samt delar av fastlandet. I nästan fyra!!! timmar pågick konserten som dessutom gav möjligheter till fysiska aktiviteter på den dansbana som byggts upp. Vare sig Rödstrumpan eller jag kom dock i närheten av att dansa eftersom trängseln innanför murarna var total. Jag kunde inte i min vildaste fantasi föreställa mig att jag skulle njuta av att lyssna på schottis, hambo eller polka men professionaliteten, glädjen på scenen och bredden på repertoaren gjorde att de fyra timmarna gick rekordsnabbt. Förutom gammeltjo och folkmusik bjöds publiken på gamla ABBA-klassiker som "Hasta Manana", "Ring ring" och "I do I do I do I do I do". Lille Kalle Moreaus sjöng "O Sole Mio" som bara han kan. Helen Sjöholm sjöng schlagers i form av rekordhållaren på svensktoppen "Du är min man" (då spontandansade förresten även vi) och den nya hiten "Sommaren du fick". Klassiska verk av Sjostakovitj och Bach framfördes med glimten i ögat och det lyste av glädje om orkesterledaren Benny Andersson på scenen. Man slogs verkligen av att det var yrkesmänniskor på scenen. Trots att allt var live så fungerade allt i minsta detalj. Det hela var långt ifrån många av nutidens artister som ofta är rena studioprodukter och därför inte fungerar på scenen inför publik.

När vi cyklade tillbaka till Guntorp så var den inledande irritationen av trängseln helt glömd och hjärtat var fyllt av glädje. Det här är en kväll som vi förmodligen bär med oss resten av livet. Har ni möjligheten att lyssna till BAO i sommar så ta den. Jag lovar att ni inte kommer att bli besvikna. Suveränt! Som smakprov kommer här "Du är min man" med BAO och Helen Sjöholm. Rödstrumpan tjatade så att jag var tvungen att lägga ut den.

Etiketter: , , , ,


Kommentarer:
En samling musikaliska genier med hjärtat i musiken.
Gillar BAO:s filosofi gällande gaget. Alla i hela produktionen räknas lika, från kaffekokare till Benny himself och får lika stor del av kakan.
 
Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]





<< Startsida

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Prenumerera på Inlägg [Atom]