onsdag, juni 03, 2009

 

Ansvaret för våra äldre - en viktig del av välfärden

Är tillbaka i Kalmar igen efter utflykten till Östergötland som avslutades med invigning av en ny behandlingsavdelning på kirurgkliniken på sjukhuset i Västervik. Men visst finns tankarna kvar hos mina åldrande föräldrar som nu är 84 och 83 år gamla. Pappa har diabetes och numera svårt att röra sig men är relativt klar i huvudet. Med mamma är det tvärtom. Hon är rörlig men Alzheimers sjukdom och glömskan tar allt mer överhanden. Det var åtskilliga gånger som jag fick besvara frågor om hur gamla mina barn är och vad de gör. Att hon dessutom i söndags fick ett nytt barnbarnsbarn verkar heller inte vilja fastna riktigt. Det är för övrigt inget barnbarn till mig om nu någon skulle undra. Samtidigt ser jag tydligt vikten av en fungerande äldreomsorg och äldrevård. Mina föräldrar bor envist kvar i villan. Det är ett gränsfall att det fungerar. De har hemtjänst någon dag i veckan och får sin lunch därifrån varje dag. Klippningen av gräsmattan och fönsterputsningen fungerar tack vare kommunens fixartjänster. Min syster och min bror som bor kvar i Åtvidaberg får dra ett tungt lass med att handla, tvätta och kolla upp lite av varje. Själv har jag ofta ett dåligt samvete. Jag är fullt medveten om att det av någon anledning ofta blir dottern som får ta det största ansvaret för föräldrarna när de blir äldre. Bara det vore en anledning att ordna platser på något äldreboende men samtidigt vet jag att mamma och pappa vill bo kvar i huset så länge de kan. Med ålder kommer också ofta vikande hälsa och det känns därför helt rätt som förtroendevald att vi försöker få ut mer av primärvården till de äldre i hemmen och därmed göra det möjligt att bo kvar hemma längre. Folkpartiets idé med en mobil doktor var därför helt rätt. Likaså är arbetet med läkemedelsrevisioner viktigt, inte bara i de särskilda boendena utan även för de som bor kvar hemma. Men det finns många utmaningar kvar, bl a behöver den geriatriska kompetensen (kunskapen om äldres hälsa och sjukdomar) i hälso- och sjukvården förbättras. Jag känner verkligen att arbetet som förtroendevald är viktigt inte minst för mina egna föräldrars skull, även om de bor i ett annat län. Men det finns föräldrar samt mor- och farföräldrar även i vårt län som är i behov av god vård och omsorg med stor valfrihet. Det finns en skuld att betala för oss yngre. Det ansvaret måste vi ta.

Etiketter: , ,


Kommentarer: Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]





<< Startsida

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Prenumerera på Inlägg [Atom]