lördag, maj 30, 2009

 

Arga tanten håller än

Man ska alltid ta opinionsundersökningar med en nypa salt, men enligt den senaste Sifo-undersökningen har Folkpartiet en stigande trend inför valet till EU-parlamentet. Enligt Svenska Dagbladet som beställt undersökningen beror stora delar av framgången på vallokomotivet på Marit Paulsen som fortfarande för många personifierar den "arga svenska tanten". Det är en roll som jag vet att hon gärna ikläder sig. Men det finns fler som bidragit till framgången. Andranamnet Olle Schmidt har för mig alltid varit en favorit som med sitt stora engagemang och humor är en profil som den stora massan förmodligen inte upptäckt ännu. Vi har haft många intressanta samtal och han har alltid ett uppmuntrande ord att komma med på vägen. Överhuvudtaget tror jag att den positiva framtoningen till EU generellt är en styrka för partiet. Många kandidater från andra partier framstår mest som sura och gnälliga medan vi folkpartister faktiskt vill något med vårt Europaengagemang. Fokuseringen på internationella frågor har alltid varit stor hos oss liberaler. Det verkar också som att Piratpartiet nu fått en väljarbas som kommer att räcka till minst ett mandat i Europaparlamentet. Det som blir avgörande är förmodligen hur många ungdomar man får att gå och rösta. Jag har tidigare haft åsikter kring Piratpartiet och den smala politik man går till val på. Det är fortfarande min bestämda uppfattning att man är ett enfrågeparti och det är trist att fler inte upptäckt detta. Men konceptet med ett enkelt och tydligt budskap till fraför allt ungdomar har onekligen givit effekt. Enligt Sifo-undersökningen blir det desto tuffare för Sverigedemokraterna att ta något mandat. Det är en trend som jag hoppas håller i sig.

Som avslutning, innan någon kommenterar det, så är jag fullt medveten om att opinionsundersökningar alltid är osäkra. Det gäller särskilt inför val till EU-parlamentet där många av de som tillfrågats i undersökningarna inte ens dyker upp vid valurnan. Men självklart hoppas jag på en fortsatt positiv trend för Folkpartiet och våra ambitiösa kandidater.

Etiketter: , , ,


Kommentarer: Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]





<< Startsida

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Prenumerera på Inlägg [Atom]